Tanpa kita sedar, zaman sekarang memang banyak berubah. Pembangunan semakin maju. Teknologi pula semakin luas. Semua kerja lebih mudah dengan teknologi. Jika dulu, telefon hanya untuk berhubung melalui panggilan dan pesanan ringkas (SMS). Sekarang, pelbagai aplikasi boleh didownload secara percuma. Memudahkan kita berhubung. Lebih pantas dan cepat. Macam-macam aplikasi tersedia, untuk berhubung, untuk mendapatkan maklumat, games, cuaca, waktu solat, kiblat, semua ada. 

Namun, kita harus akui teknologi yang berkembang ini sebenarnya mempunyai baik buruknya. Perkara yang baik boleh jadi buruk jika ia digunakan untuk tujuan yang salah atau digunakan secara salah. Kesannya besar. Secara mudahnya, teknologi juga membuatkan kita terancam dari sudut keselamatan dan juga moral.

Apa yang dimaksudkan dengan generasi tunduk? Sebenarnya saya gunakan istilah ini untuk merujuk kepada zaman sekarang yang rata-rata pengguna smartphone tidak dapat lari dari gadjet mereka. Tidak kira tempat, masa, umur, sentiasa memegang smartphone mereka. Itu yang membuatkan mereka tunduk khusyuk bermain dengan gadjet yang dipenuhi pelbagai bentuk teknologi. 

Cuba kita fikir kembali kehidupan ketika dulu tanpa teknologi. Terlalu banyak pengalaman kanak-kanak yang kita lakukan bersama kawan-kawan. Masih ingat? Semua itu mengajar kita erti hidup. Tapi berbeza dengan kanak-kanak hari ini. Mereka lebih banyak membesar dengan gadjet. Bahkan seawal umur 5 tahun sudah pandai menggunakan tablet. Tidak boleh salahkan sesiapa. Kita juga harus faham situasi zaman hari ini. Kes kanak-kanak hilang, culik yang berleluasa menyebabkan ibu bapa tidak mahu anak bermain diluar. Oleh sebab itu kanak-kanak hari ini lebih banyak dirumah bersama gadjet.

Namun, ibu bapa juga harus peka dan pandai mengawasi anak-anak. Jangan sampai mereka terlalu leka dan lalai. Terutama bagi mereka yang masih bersekolah rendah dan mempunyai telefon pintar. Ramai antara mereka hari ini sudah mempunyai akaun Facebook, Twitter, Instgram, Wechat dan sebagainya. Terlalu banyak perkara yang tidak sesuai dengan umur mereka terdapat dalam aplikasi-aplikasi tersebut. Jangan kita ambil mudah, kerana kesannya besar. 

Di Facebook hari ini ramai kanak-kanak yang dah pandai mencari pasangan untuk bermanja. Begitu juga di Wechat dan aplikasi laman sosial lain. Sampai dah ada yang mengambil gambar bersama dengan caption yang manja-manja. Parah budak-budak sekarang.

Justeru rakan-rakan, kita perlu menjadi contoh yang baik. Gunakan teknologi sebaiknya. Jika tidak, mungkin satu hari ia boleh memakan kita. Zaman sekarang merupakan zaman yang mencabar. Jika dulu kita berumur 12 tahun masih lagi tak tahu apa-apa, tapi kini, 12 tahun semua benda dah tahu, keluar melepak sehingga tengah malam pun mereka tak kisah.




Anda masih ingat semua ni?? Pasti menggamit kenangan zaman kanak-kanak kita...







Reactions: